
بسمه تعالی تاریخ:1393/05/06
شماره:8/2779
اساسنامه بنیاد خیرین حامی دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل
مقدمه:
با تاسی از سیره انبیای الهی و ائمه معصومین علیه اسلام انگیره تجلی مبانی والای انسان دوستی، اشتیاق بیکران و خلوص و اعتماد انسانهای مومن به ایجاد امکانات و زمینههای آموزشی و تربیتی به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای جوانان ایران اسلامی و همچنین بهرهگیری از توامندیهای ماده و معنوی خیّرین و تشویق و ترغیب توانگران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش زیر ساختهای آموزشی عالی، بارقهای گردید تا افراد خّیر و خداجوی با عزمی راسخ و ارادهای مشترک، سازمانی مردم نهاد (NGO) به نام بنیاد خیّرین حامی دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل را بر اساس اساسنامه حاضر و بشرح تاسیس نمایند.
کلیات:
ماده 1- نام بنیاد ( بنیاد خیّرین حامی دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل) میباشدکه در ادامه اساسنامه، به اختصار بنیاد نامیده میشود.
ماده 2- هیات موسس که به منظور پایهگذاری و راه اندازی بنیاد تشکیل شده شامل افراد ذیل میباشد:
1- حجت الاسلام حاج موسی رجایی 8- حاج رمضان پرکاووسی
2- حاج حسین بیک مهدوی 9- حاج عطاءالله حیدرزاده
3- حاج قنبر ولایی 10- حاج غلامرضا عشریه
4- حاج مسعود نیک پور 11- حاج نعمتالله اسلامی
5- حاج سید هاشم حسنی 12- حاج حسین سالاری
6- حاج فریبرز سالاریان 13- دکتر حاج محسن آسوری
7- دکتر اکبر حاجی زاده مقدم
که از بین موسسان محترم آقایان دکتر اکبر حاجی زاده مقدم و حاج سید هاشم حسنی دارای سابقه، تجربه و تخصص درباره موضوعات تاسیس (بنیاد) میباشد.
ماده 3- بنیاد دارای تابعیت ایرانی بوده و ملزم به رعایت مفاد قانون اساسی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران و مصوبات هیات امنای بنیاد خّیرین حامی آموزش عالی میباشد.
ماده 4- مدت فعالیت بنیاد در سطح ملی بوده و دفتر مرکزی آن در شهرستان آمل مستقر میباشد.
ماده 5- فعالیت بنیاد در سطح ملی بوده و دفتر مرکزی آن درشهرستان آمل مستقفر میباشد.
ماده 6- بنیاد فاقد هر گونه فعالیت سیاسی میباشد وهیچ یک ازاعضا آن مجاز به فعالیت سیاسی، انتفاعی به نام بنیاد نیستند.
تبصره 1- بنیاد از نظر مالی مستقل است ولی تحت نظارت هیات امنای بنیاد خّیرین آموزشی عالی فعالیت خواهد نمود.
تبصره 2- تعامل و همراهی با مجامع خیریه مشابه داخل و خارج از کشور بلامانع است.
اهداف:
ماده 7- هدف از تشکیل بنیاد، بهره گیری از توانمندیهای مادی و معنوی خیرین و تشویق و ترغیب نیکوکاران و نیک اندیشان در تقویت و گسترش زیر ساختهای دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل به شرح زیر میباشد:
1-7- اشاغه و گسترش فرهنگ اسلامی وقف و باقیات وصالحات در جامعه و بهرهگیری در جهت رشد کمی و کیفی دانشگاه.
2-7- ارائه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امرسرمایه گذاری بهینه خّیرین آموزش عالی.
3-7- شناسایی، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین و واقفین دانشگاه.
4-7- نظارت برحسن انجام نظرات و اهداف شرعیه و واقفین در طول حیات ایشان و بعد از آن.
5-7- ایجاد زمینهها و بسترهای مناسب (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) جهت تقویت و استمرار حمایتهای خیرین و واقفین از دانشگاه.
6-7- برنامهریزی و سازماندهی برای جذب کمکهای مردمی و دولتی در جهت ساخت و افزایش فضاهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری و هماهنگی بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی.
۷-۷- نظارت بر حسن انجام تعهدات دانشگاه در قبال خیّرین، واقفین و تبرعات و موقوفات ایشان با همکاری بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی و کمیته خیّرین وزارت علوم.
8-7- نظارت به منظور حسن احداث پروژههای خیّرساز دانشگاه.
9-7- نظارت و پیگیری تخصیص سهم پنجاه درصدی وزارت علوم از پروژههایی که پنجاه درصد از کل اعتبارات آن را خیّر با خیّرین پرداخت کرده باشند و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده باشند، با هماهنگی بنیاد خیّرین حامی آموزش عالی و همکاری کمیته خیّرین وزارت علوم.
10-7- حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه از طریق راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویی و صندوق نیکوکاری.
11-7- حمایت و پشتیبانی از اقدامات فرهنگی و اسلامی در دانشگاه.
12-7- پشتیبانی و حمایت از سنت پسندیده ازدواجهای دانشجویی در دانشگاه.
13-7- حمایت از طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان و اساتید دانشگاه.
14-7- حمایت از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه.
15-7- حضور و مشارکت در خرید و تامین تجهیزات و خدمات موردنیاز دانشگاه.
16-7- ایفای نقش فعال برای ارتباط دانشگاه با صنعت تجارت و به طور کلی فضای کسب و کار.
17-7- حمایت از کارآفرینان جوان دانشجو و شرکتهای دانش بنیان نوپای دانشگاه.
18-7- حضور، مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای ایده ها و طرح های کاربردی و کارآفرینانه جهت تجاری سازی و تکمیل چرخه ایده تا محصول.
19-7- تصدّی و اجرای کلیه برنامه ها و وظایف و اختیاراتی که با اهداف «بنیاد» مطابقت داشته و دانشگاه در راستای کاهش تصدّی گری مراتب را برونسپاری نموده و یا خواهد نمود.
20-7- انجام هر گونه فعالیت، اقتصادی، بازرگانی، تجاری، صنعتی و یا هرگونه فعالیت که دربردارنده ایجاد ارزش افزوده در راستای تامین اهداف بنیاد باشد.
21-7- اقدام و انجام هر نوع فعالیتی که با روح و فلسفه اهداف مذکور در این ماده در راستای تامین اهداف «بنیاد» همخوانی و سنخیت داشته باشد.
22-7- ایجاد کانون دانش آموختگان خیّر دانشگاه و عضو گیری به منظور حمایت های علمی پژوهشی و فرهنگی دانشگاه.
عضویت:
ماده ۸- کلیه اشخاص دارای شرایط ذیل پس از معرفی ۲ نفر از اعضای بنیاد و تایید هیات امنا به عضویت «بنیاد» در خواهد آمد.
1-8- التزام به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران.
8-2- قبول شرایط اساسنامه.
3-8- علاقهمندی به تلاش در جهت فعالیتهای خیریه مرتبط با آموزش عالی.
ماده ۹- خروج اعضا از «بنیاد» اختیاری بوده و در صورت تقاضای عضویت مجدد می بایست مراحل عضوی را مجدد انجام دهند.
تبصره ۱- عدم حضور غیر موجه در ۲ جلسه متوالی مجمع عمومی به معنای انصراف تلقی می گردد.
ماده ۱۰- اخراج اعضا از بنیاد به علت از دست دادن شرایط عضویت منوط به پیشنهاد یک سوم از اعضا و تصویب هیئت امنا خواهد بود.
ماده ۱۱- عضویت در بنیاد افتخاری و بدون چشم داشت مادی بوده و در راستای تلاش در جهت پیشرفت امور خیر در زمینه توسعه زیرساختهای دانشگاه میباشد.
تشکیلات:
ماده ۱۲- تشکیلات «بنیاد» شامل:
١- هیات موسس
٢- مجمع عمومی
۳- هیات امنا
۴- هیئت مدیره
۵- بازرسان
۶- مدیرعامل
هیات موسس:
ماده ۱۳- هیئت موسس به شرح ذکر شده در ماده ۲ متشکل از افراد آشنا به مسائل آموزش عالی و فعالیت خیریه بوده و مسئول به ثبت رساندن و راه اندازی کامل «بنیاد» می باشد.
ماده ۱۴- پس از راهاندازی کامل بنیاد و تشکیل هیئت مومنا و بازرسان فعالیت هیئت موسس به اتمام می رسد.
مجمع عمومی:
ماده ۱۵- مجمع عمومی (اعم از عادی و فوق العاده) شامل کلیه اعضا بوده و سالانه یک بار به دعوت رئیس هیئت امنا تشکیل جلسه میدهد.
تبصره ۱- در صورتی که رئیس هیئت امنا در موعد مقرر بنا به هر دلیلی به تکلیف خود عمل نماید با دعوت نایب رئیس هیئت امنا بازرس و یا بازرسان تشکیل خواهد شد.
تبصره ۲- زمان تشکیل مجمع عمومی حداکثر ۴ ماه پس از پایان هر سال مالی میباشد.
ماده ۱۶- مجمع عمومی عادی با حضور نصف بهعلاوه یک اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
تبصره ۱- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی عادی به علت به حد نصاب نرسیدن، رئیس هیئت امنا با دعوت مجدد از اعضا نسبت به تشکیل جلسه تا حداکثر یک ماه بعد اقدام مینماید که این جلسه با هر تعداد از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبتا را نافذ خواهد بود.
ماده ۱۷- مجمع عمومی فوق العاده با درخواست هیئت امنا با یک سوم از اعضای مجمع عمومی و با ذکر علت، تشکیل و با دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با رای سه چهارم از حاضرین نافذ خواهد بود.
تبصره ۱- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده، به علت به حد نصاب نرسیدن یک ماه بعد، مجمع فوق العاده با همان شرایط ماده ۱۷ تشکیل خواهد شد و در صورت به حد نصاب نرسیدن مجدد، موضوع صورتجلسه مذکور در اولین مجمع عمومی عادی، قابل طرح ولی تصویب آن طبق ماده ۱۷ میباشد.
ماده ۱۸- وظایف مجمع عمومی عادی شامل موارد زیر میباشد:
1-18- تعیین خط مشی بنیاد بر اساس اهداف.
2-18- استماع و رسیدگی گزارش هیئت امنا.
3-18- انتخاب اعضای هیئت امنا و بازرسان و تعیین جانشینان هیئت امنا و یا سایر مقامات مسئول «بنیاد» مانند اعضای عالی علی البدل.
4-18- رسیدگی و تصویب ترازنامه مالی و بودجه سالیانه «بنیاد».
5-18- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی.
ماده ۱۹- مجمع عمومی فوقالعاده مسئول بررسی، اصلاح و تغییر مفاد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و تصویری «بنیاد» میباشد.
ماده20- هیات امنا به نمایندگی از مجمع عمومی، مرجع تصمیم گیری در کلیه امور در چارچوپ اساسنامه بوده و آئین نامهها و دستورات را تصویب ابلاغ مینماید.
ماده 21- هیات موسس دارای 5 عضو اصلی و همچنین 2 عضو علیالبدل میباشد.
تبصره 1- رئیس دانشگاه یا نماینده تام الاختیار وی در هر دوره که طبق مقررات تعیین و جایگزین میگردد به اعتبار شخصیت حقوقی خود و صرفنظر از پست و جایگاه سازمانی، جزو اعضای اصلی هیات امنا میباشد.
1-21- اعضای اصلی شامل 10 نفر 3 به همراه نفر عضو علیالبدل با رای مجمع عمومی به مدت 4 سال انتخاب میشوند.
تبصره 2- اعضای بنیاد جهت کاندیدا شدن برای انتخابات هیات امناء لازم است 2 هفته قبل از انتخابات جهت کاندیداتوری ثبت نام نمایند.
2-21- در صورت انصراف، فوت یا بیماری صعبالعلاج هر یک از اعضای اصلی، عضو علیالبدل جایگزین میگردد.
3-21- دعوت از مسئولین و کارشناسان جهت شرکت در جلسات هیات امنا بدون حق رای بلامانع میباشد.
ماده 22- جلسات عادی هیات امناء حداقل هر سه ماه یکبار به دعوت رئیس هیات امنا یا نایب رئیس، تشکیل و با حضور حداقل 8 نفر از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای نصف بعلاوه یک حاضرین، فاقد خواهد بود.
تبصره 1- جلسه فوق العاده هیات امنا در صورت درخواست رئیس هیات امنا یا 3 نفر از اعضای هیات امنا با ذکر دلایل تشکیل خواهد شد.
ماده 23- هیات امنا در اولین جلسه خود ملزم به انتخاب رئیس،نایب رئیس و منشی، از بین اعضای خود و به مدت 4 سال میباشد.
1-23- اداره جلسات هیات امنا به عهده رئیس یا نایب ریئس هیات امنا میباشد.
1-24- برنامهریزی فعالیتهای «بنیاد» براساس خط مشی و برنامههای کلان تعیین شده توسط مجمع عمومی.
2-24- بررسی، تصویب و ابلاغ آییننامهها، نظامنامهها و پیشنهادات اجرایی مربوط به نحوه فعالیت «بنیاد».
3-24- بحث و بررسی پیشنهادات مدیر عامل، هیئت مدیره یا اعضای هیئت امنا و نهایتاً تصویب و ابلاغ آن به هیئت مدیره جهت اجرا.
4-24- بررسی پیشنهادات مربوط به تغییر مفاد اساسنامه و ارائه به مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب و همچنین تفسیر اساسنامه.
5-24- انتخاب هیئت مدیره، از بین اعضای هیئت امنا برای مدت ۲ سال.
6-24- بررسی و تایید مدیرعامل پیشنهادی از سوی هیئت مدیره برای مدت ۳ سال.
تبصره ۱- انتخاب مجدد هیئت مدیره و مدیر عامل برای دورههای بعد بلامانع است.
7-24- عزل هیئت مدیره، چنانچه انجام امور یا عملی را برخلاف مفاد اساسنامه یا مغایر با مصالح «بنیاد» و مصوبات هیئت امنا انجام دهند.
8-24- استماع و رسیدگی به گزارش هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان.
9-24- تصویب و تایید بیلان مالی.
ماده ۲۵- در کلیه جلسات هیئت امنا، میبایست صورتجلسه، تنظیم و در دفتری مخصوص ثبت و توسط کلیه اعضا امضا گردد.
هیات مدیره:
ماده ۲۶- هیئت مدیره شامل 7 عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل بوده که از بین اعضای هیئت امنا و با رای ایشان، به مدت ۲ سال انتخاب میگردند.
ماده 27- اعضای هیات مدیره در اولین جلسه و از بین اعضای خود می بایست رئیس و نایب رئیس هیات مدیره را انتخاب کنند.
ماده 28- جلسات هیات مدیره حداقل هر دوهفته یک بار تشکیل و با حضور حداقل 8 نفر که یکی از آنها رئیس یا نایب رئیس هیات مدیره باشد رسمیت یافته و مصوبات آن با حداقل 5 رای مثبت از کل آرا نافذ خواهد بود.
ماده 29- مصوبات هیات مدیره در دفتری مخصوص ثبت و به امضای اعضا رسیده و در محلی امن نگهداری میگردد.
ماده 30- عدم حضور هر یک از اعضای هیات مدیره، بدون دلیل موجه در سه جلسه متوالی، به منزله انصراف وی تلقی و عضو علیالبدل، جایگزین وی میشود.
تبصره1- غیر موجه بودن غیبت با نظر هیات مدیره و پس از اخذ دفاعیات فرد غایب مشخص میشود.
ماده 31- وظایف و اختیارات هیات مدیره شامل موارد زیر است:
1-31- اجرای مصوبات هیات امنا و تنظیم سایر برنامه های اجرایی «بنیاد».
2-32- ارائه پیشنهاد به هیات امنا جهت انتخاب مدیر عامل.
3-32- بررسی پیشنهادات و برنامه های مدیرعامل و تصویب آن.
4-32- تهیه تراز مالی و ارایه به هیات امنا.
5-32- هیات مدیره مجاز به تعیین میزان حقوق، مزایا و هر گونه پاداش به پرسنل و مدیرعامل میباشد.
مدیرعامل:
ماده32- مدیرعامل، مسئول انجام کلیه امور جاری«بنیاد»، تحت نظارت هیات مدیره میباشد.
ماده33- شرح مسولیتها، حدود وظایف مدیرعامل و معاونین وی، طبق آئین نامههایی است که هیات مدیره، تصویب مینماید.
ماده34- مدیرعامل میتواند از بین اعضا هیات مدیره یا خارج از آن باشد که در صورت دوم فاقد حق رای میباشد.
تبصره1- انتخاب مدیرعامل خارج از اعضای«بنیاد» بلامانع است.
ماده35- کلیه مکاتبات«بنیاد» با امضای مدیرعامل بوده و در غیاب وی قائم مقام منتخب وی دارای حق امضا میباشد.
بازرسان:
ماده36- بازرسان به ترتیب آرا، 2نفر علی البدل بوده که از بین اعضای«بنیاد»به مدت 1 سال توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند.
تبصره1- انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده37- بازرسان میباست حداقل هر شش ماه یکبار انجام بازرسی پرداخته و نتایج را به هیات امنا گزارش نمایند. همچنین ارایه گزارش سالانه به مجمع عمومی توسط بازرسان انجام میگیرد.
ماده 38- بازرسان در هر زمان به طور جداگانه یا به اتفاق حق رسیدگی به اسناد و بازرسی کلیه امور مالی «بنیاد» را خواهند داشت.
ماده39- بازرسان همراه با 2 نفر از اعضا هیات امنا، تواما" در صورت لزوم میتوانند تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را در خواست نموده و رئیس هیات امنا دعوت از کلیه اعضای رسمی و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را طی حداکثر یک ماه به عهده خواهد داشت.
ماده40- در صورت انصراف یا فوت یک یا هر دو بازرس، بازرس علی البدل انجام وظیفه نموده و در اولین جلسه مجمع عمومی انتخابات بازرسان برگزار خواهد شد.
منابع و امور مالی:
ماده41- ابتدای هر سال مالی، اول فروردین ماه . پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
تبصره1- ابتدای اولین سال مالی، زمان شروع به کار«بنیاد» میباشد.
ماده42- مهلت ارائه تراز توسط هیات مدیره حداکثر تا سی و یکم خرداد ماه سال بعد میباشد.
ماده43- حسابداری امور مالی «بنیاد»، به عهده حسابدار که به پیشنهاد مدیرعامل و تایید هیئت مدیره انتخاب و زیر نظر مدیرعامل فعالیت دارد، میباشد.
ماده44- اسناد مالی کلیه پرداختها و تعهدات«بنیاد» با امضای ثابت رئیس هیئات مدیره یا نایب رئیس و مدیرعامل و مهر«بنیاد» خواهد بود.
ماده45- منابع مالی «بنیاد» شامل موارد ذیل میباشد:
1-45- مبلغ یک میلیون ریال که توسط هیات موسس به عنوان کمک بلاعوض در شروع کار اهدا میگردد.
2-45- هدایا، کمکهای مردمی، نذورات و وامهای دریافتی از صندوقهای قرض الحسنه، بانکها، شازمانها و اشخاص، درآمد حاصل از هر نوع فعالیت اقتصادی و حق عضویت اعضا که میزان آن توسط هیات امنا تعیین میگردد.
ماده46- «بنیاد» میبایست در یکی از شعب بانکهای رسمی کشور، افتتاح حساب نموده و کلیه دریافتها و پرداختها از طریق این حساب صورت گیرد.
ماده47- نحوه هزینه کرد«بنیاد» به شرح زیر میباشد:
47-1- در مواردی که اهدا کننده نحوه هزینه کرد را مشخص مینمایند، به همان صورت تعیین شده اقدام خواهد شد.
47-2- در مواردی که نحوه هزینه کرد به اختیار «بنیاد» واگذار میگردد، طبق کارشناسی هیات مدیره و تصویب هیات امنا خواهد شد.
تسویه و انحلال:
ماده48- «بنیاد» با پیشنهاد دو سوم از اعضای رسمی«بنیاد» یا دو سوم از اعضای هیات امنا و تایید مجمع عمومی فوق العاده منحل میگردد.
ماده49- در صورت انحلال«بنیاد»، هیات تسویه که شامل هفت نفر انتخاب مجمع فوق العاده می باشد، تشکیل میگردد.
تبصره1- مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل، بازرسان و حسابدار، حق عضویت در هیات تسویه را نداشته ولی موظف به همکاری کامل با هیات تسویه میباشد.
ماده50- هیات تسویه به محض تشکیل کلیه وجوه، اموال منقول و غیرمنقول ار از هیات مدیره تحویل و نسبت به حسابرسی و پرداخت دیون و بدهی های «بنیاد»، طبق نظر کارشناسی و قانونی اقدام خواهد نمود.
تبصره1- پرداخت بدهی به اعضای رسمی جامعه«بنیاد»، بعد از تسویه کامل با افراد و سازمان های خارج از «بنیاد» خواهد بود.
تبصره2- هیات تسویه، مجاز به استفاده از نظرکارشناسان خبره میباشد.
ماده51- در صورت مثبت بودن ترازنامه مالی، وجوه باقی مانده تحت نظر هیئت تسویه صرف انجام امور خیر با اولویت کارهای جاری نیمه تمام میگردد.
ماده52- در تمام مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشدهف هیات امنا به عن.ان بالاترین رکن«بنیاد»، تصمیم گیری خواهد کرد.
ماده53- این اساسنامه شامل 53 ماده و 52 بند و 17 تبصره میباشد.