دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل
سامانه‌ها و وب‌سایت‌های دانشگاه

مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی

پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور ـ 26 و 27 اردیبهشت ماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور ـ 26 و 27 اردیبهشت ماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

08 خرداد 1401
1207
پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور ـ 26 و 27 اردیبهشت ماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور ـ 26 و 27 اردیبهشت ماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  • درنشست دو روزه معاونین فرهنگی دانشگاه‌های کشور در وزارت علوم، کمیسیون‌های مختلفی به‌منظور بررسی مشکلات دانشگاه‌ها تشکیل شد و روسای هر کمیسیون در حضور  دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم به بیان نکات کمیسیون‌های خود پرداختند.

  • محمود بابائی، رئیس کمیسیون گفتمان‌سازی بیان کرد: در جلسه ما با معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها بحث به روش گفتمان‌سازی، دال مرکزی بیانیه گام دوم و تمدن‌سازی مورد توجه قرار گرفت. در گفتمان‌سازی بر چگونگی گفت‌وگو و تبیین مسائل تمرکز شد و در دال مرکزی بیانیه گام دوم اهداف ما شکست حصر رسانه‌ای و توجه به امیدآفرینی بود.
  •  
  • محسن رفیعیان، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو است، گفت: گروه‌های دانشجویی باید نسبت به مسائل جامعه مسئولیت‌پذیری باشند و با حساسیت پا به عرصه بگذارند. ارتقا توان برای شناسایی و رفع مسئله از وظایف ما است که باید در قالب رویدادهای تعاملی حل شود که ساماندهی اقدامات تعاملی دانشجویان نیازمند حرکت جهادگونه معاونان اجتماعی است.
  •  
  • غلامرضا خوش‌فر، رئیس کمیسیون مدیریت آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی باید جنبه عملیاتی به خود بگیرند، عنوان کرد: عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی باید از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید رویکرد آموزش و پرورش اصلاح شود و توجه به مسائل تربیتی دانش‌آموزان در اولویت باشد.

  • ابوالفضل حاتمی، رئیس کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: خانواده عامل انتقال فرهنگ است اگر به این مهم توجه نشود جامعه سالمی نخواهیم داشت.
  • در بیان عوامل موثر بر جوانی جمعیت نیز گفت: تدوین سیاست‌هایی در دانشگاه با موضوع خانواده، تشویق مدیران فعال، لحاظ کردن نقش استاد در این زمینه، اصلاح آیین‌نامه‌های ارتقای اساتید در راستای تحکیم ازدواج و خانواده و تشکیل کارگروه یا اتاق فکری در وزارتخانه می‌تواند برای سیل به تحقق جوانی جمعیت بسیار موثر باشد.
  •  
  • سلیمان عباسی، رئیس کمیسیون تحلیل وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های ستادی به بیان راهکارهایی در زمینه رفع مشکلات فرهنگی پرداخت همچون فعال‌سازی دبیرخانه در دو سطح معاونین و مدیران، برگزاری برنامه‌های هدفمند، رصد هوشمند برنامه‌های فرهنگی و تدوین سازوکار مشخص برای نظارت بر هزینه‌کرد بودجه دانشگاه‌ها، توجه ویژه به شعار سال و تلاش برای تحقق آن، ارج‌گذاری به فعالیت‌های دانشجویی، صدور کارنامه فرهنگی برای اساتید، دانشجویان و اعضای هیئت علمی و در نظر گرفتن ارتقا برای اساتیدی که در مسیر فرهنگی فعالیت می‌کنند.

  • هادی بهرامی‌احسان، رئیس کمیسیون ارتقا فعالیت‌های دینی و معاون فرهنگی دانشگاه تهران به بیان راهکارهایی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت اشاره کرد و افزود: راهبردهای متعددی برای جلوگیری از هویت‌زدایی دانشجویان و تقویت فعالیت‌های دینی وجود دارد که می‌توان به ضرورت تعریف فعالیت‌های قرآنی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تشکیل شورای مشورتی در سطح ستاد و استان، بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی در فعالیت‌های قرآنی، بازتعریف روش‌های جدید قرآن در بطن زندگی، تاکید ستاد بر فعالیت‌های قرآنی، تدوین مقررات لازم و ایجاد بسترهایی برای ایجاد مشوق در بین استادان و دانشجویان، آموزش کارکنان، تغییر رویکرد از تبلیع به تربیت و توجه به جزئیات، محوریت قراردادن فعالیت‌ها بر پایه انس با قرآن و معارف اهل‌بیت اشاره کرد.
  •  
  • ابوالفضل غفاری، رئیس کمیسیون ساختار تشکیلات و بودجه فرهنگی در بیان راهکارهای این کمیسیون برای هدفمند کردن تشکیلات و بودجه‌های فرهنگی گفت: انتقال مدیریت دانشجویی به اداری مالی برای کاستن از بار معاونت فرهنگی‌، ارزیابی میدانی از فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها و تخصیص بودجه مناسب، پیگیری ویژه برای اختصاص بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها، شناسایی بودجه‌های سرگردان در نهادها و سازمان‌ها توسط گروه‌های فعال فرهنگی و اختصاص آن به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها.
  •  
  • علی حفیظی، رئیس کمیسیون ارتقا مشارکت دانشگاهیان در فعالیت‌های فرهنگی برای ارتقا مشارکت‌های فرهنگی میتوان به مواردی اشاره کرد همچون تعریف و تشکیل نهاد برای هر سلیقه، ارتقا ارتباط دانشجویان و اساتید، حمایت از فعالان فرهنگی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی میدانی و مشارکتی، برنامه‌ریزی برای اشتغال‌آفرینی، ارتقا امید و انگیزه، تقویت و حمایت از برنامه‌های گفت‌وگومحور و کرسی‌های آزاداندیشی، تبیین وظایف فرهنگی، آموزش فرهنگی اساتید به‌صورت هدفمند و غیره.

  • علیرضا طالب‌پور، رئیس کمیسون فضای مجازی با اشاره به فرصت‌های استثنایی که از طرف وزارت علوم ایجاد شده است، گفت: گفت‌وگوهایی با رسانه ملی صورت گرفته که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از طریق صداوسیما فعالیت‌های خود را ارائه دهند.
  • وی بیان کرد: فضایی که برای فعالیت‌های زیرساختی در حوزه جهاد تبیین در نظر گرفته‌ایم فضای مجازی است که اگر اداره کل فضای مجازی تاسیس شود با تمرکز بهتری می‌توان به فعالیت‌های مجازی و جهاد تبیین پرداخت.
  • رئیس کمیسون فضای مجازی ادامه داد: همچنین با برگزاری جشنواره‌های متعدد، ارتقا فعالیت تشکل‌ها و کانون‌ها، مشارکت دانشگاه‌ها در تولید محتوا، بهره‌مندی همه دانشجویان از امکانات موجود و غیره می‌توان به نتایج مطلوب دست یافت.
  •  
  • حامد ملاداودی، رئیس کمیسیون ارتقاء مشارکت‌های سیاسی با اشاره به اینکه در این کمیسیون رویکردها و راهبردهای مدیریتی، چالش‌ها و راهکارها را مورد بررسی قرار داده‌ایم، اظهار کرد: باید آیین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها ابلاغ شود که در آن بر ایجاد فضای پرنشاط سیاسی تاکید و برروی تقویت تحلیل و بینش سیاسی دانشجویان در چارچوب قانون کار شود.
  • ملاداودی در پایان خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای ارتقای مشارکت‌های سیاسی دانشگاهیان در این کمیسون مطرح شد که می‌توان به حمایت مالی، قانونی و حقوقی از فعالیت‌ها، توانمندسازی تشکل‌ها و مدیران، افزایش کرسی‌های آزاداندیشی و حضور مسئولین کشوری در این کرسی‌ها، برگزاری جلسات مباحثه با وزیر علوم و غیره اشاره کرد.
https://ausmt.ac.ir/n/723