دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل
سامانه‌ها و وب‌سایت‌های دانشگاه

معاونت آموزشی و پژوهشی

پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور

پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور

23 تیر 1401
1241
پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور

پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور

  • پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور روز چهارشنبه و پنجشنبه 15و 16 تیر ماه 1401 در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار گردید.
  • در این دو روز معاونین آموزشی دانشگاه ها به بیان مسائل خود در قالب نه کارگروه تخصصی پرداخته و راهکارهای رسیدن به طرح تحول آموزش را با وزیر عتف مطرح نمودند.
  •  
  • در پایان این اجلاس بیانیه ای صادر به سمع شرکت کنندگان در مراسم رسید. متن بیانیه به شرح زیر است:
  • بسمه تعالی
  • (فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه)
  • خداوند سبحان را سپاسگزارم که در دهه پنجم حیات انقلاب اسلامی توفیق خدمت گزاری و میزبانی از مهمانان پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه فردوسی مشهد عطا نمود. با ورود به قرن پانزدهم شمسی و با نظرداشت بیانیه گام دوم توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، طلیعه ای جدید برای نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم شده است.
  • با تامل در چالش ها و به منظور بهره مندی کامل از فرصت های پیش رو، بستر سازی و ظرفیت سازی جهاد بزرگ برای ساختن ایران در تمام زمینه ها الزامی است.
  • بدین منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت تحول در تمامی حوزه های اداری و بخش‎های حکمرانی تاکید نموده و محورهای زیر را به عنوان مجموع اقدامات تحولی پیشنهاد می‎گردد.
  • 1 – به دلیل موانع موجود در شیوه فعلی سنجش و پذیرش در دوره های دکتری تخصصی، پیشنهاد می شود لایحه ای برای اصلاح مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی تدوین و ارائه گردد.
  • 2 – به منظور فراهم شدن امکان حفظ فارغ التحصیلان نخبه دوره های کارشناسی در کشور و عدم مهاجرت آنها به خارج، امکان ادامه تحصیل از دوره کارشناسی تا دوره دکتری تخصصی به صورت مستقیم فراهم شود.
  • 3 – نقش استاد در پذیرش دانشجویان دوره های دکتری پررنگ شود به صورتی که استاد و دانشجو هر دو در انتخاب یکدیگر دخالت داشته باشند.
  • 4– بازنگری نظام نامه آموزش الکترونیکی با توجه به دروس و رشته های متناسب با دانشکده ها پیشنهاد گردید.
  • 5 – هر دانشگاه با توجه به سطح و امکانات خود، شیوه نامه آموزش تلفیقی، ترکیبی و مجازی را برای نیمسال های آتی تهیه نماید. جهت رفع نگرانی درخصوص ارائه دروس با محتوای سنتی پیشنهاد می گردد با توجه به اسناد بالادستی، نحوه ارائه در آموزش مجازی به گونه ای با محتوای متفاوت (مانند استفاده از فیلم و ...) باشد که تعامل بیشتری با دانشجویان داشته و کیفیت ارتقاء یابد.
  • 6 – درخصوص تعریف استانداردهای یکسان در ارائه، برگزاری آزمونها و ... پیشنهاد گردید که الزامات لازم توسط وزارت تعیین و دانشگاهها شیوه نامه مناسب خود را با رعایت موارد و آئین نامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه نمایند.
  • 7 – با توجه به اهمیت و حساسیت علوم انسانی و جایگاه ویژه اساتید این حوزه در نظام تعلیم، تربیت و آموزش لازم است آئین نامه های جذب ارتقاء و نگه داشت اساتید براساس مولفه های خاصی چون شاگردپروری، صلاحیت های دانشی، توان حل مساله و توان پاسخگویی به مسائل کلان دولت و کمک به تولید علوم انسانی اسلامی به شکل خاص بازنگری شود.
  • 8 – با توجه به نگرانی ها و ضرورت های تحولی در باره متن و محتوای موجود در دروس رشته های علوم انسانی بازنگری و تدوین محتوای اثر بخش دروس تخصصی علوم انسانی با رویکرد اسلامی (با همکاری شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی وهنر) در اولویت قرار گیرد. در این زمینه با توجه به ظرفیت های منطقه ای اختیارات بیشتری به دانشگاه های کشور درحوزه برنامه ریزی آموزشی داده شود.
  • 9 – انتخاب اساتید متناسب با معیارهای گام دوم انقلاب (نخبه عالم و مومن) و برگزاری دوره های بازآموزی ویژه اساتید دروس تخصصی علوم انسانی در دستور کار قرار گیرد.
  • 10 – به منظور حفظ نخبگان مقرر شد دارندگان مدال های طلا نقره و برنز المپیادهای دانش آموزی و علمی دانشجویی منوط به حفظ پویایی علمی، بدون آزمون در رشته های علوم پایه و کشاورزی ضمن دریافت حمایت های مالی و تسهیل اشتغال در مقاطع بالاتر تا دکتری تخصصی ادامه تحصیل دهند.
  • 11 – انتقال پروسه پذیرش و تحصیل دانشجویان غیرایرانی از معاونت دانشجویی به معاونت آموزشی و تمرکز بر کیفیت آموزشی آنان با هدف ارتقاء دیپلماسی علمی
  • 12 – فراهم نمودن امکان بهره مندی استعدادهای درخشان از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان
  • 13 – به منظور تحقق دانشگاه تمدن ساز و ماموریت گرا برای هر دانشگاه با توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت های دانشگاه ماموریت های خاص در سطوح منطقه ای استانی ملی و بین المللی تعیین می شود. برای این هدف ضروری است مدل ماموریت گرایی چند بعدی تدوین شود.
  • 14 – با توجه به بند 4 طرح آمایش آموزش عالی که به رتبه بندی و اعتبارسنجی دانشگاه ها می پردازد آئین نامه رتبه بندی دانشگاهها براساس شاخص های جدید و به دو دسته عام و موضوعی تقسیم شود. شاخص های عام برای تمامی موسسات و شاخص های موضوعی برای هر موسسه آموزش عالی و دانشگاه حسب ماموریت آن تعیین شود. براساس این رتبه بندی دانشگاه های هم سنخ در یک گروه قرار گیرند.
  • 15 – برنامه جامع آموزشی در قالب سیاستها راهبردها و راهکارهای عملیاتی به منظور تحقق ایفای نقش مربیگری تهیه و تنظیم شود.
  • 16 – با عنایت به فاصله میان مراکز علمی و نیازهای جامعه ضروری است که نظام نامه روش مند مفهومی و عملیاتی آموزشی میان دانشگاهها و جامعه (نظیر طرح کوآپ دانشگاه فردوسی مشهد) تدوین اجرا و اعتباریابی شود.
  • 17 – تصمیم های مربوط به سامانه جامع امور دانشجویان به دانشگاههای معین کشور واگذار شود.
  • ضمن تشکر از صاحبنظران و متخصصانی که در تدوین محورهای بالا همکاری نمودند. امیدوار است با همت مضاعف و تلاش مجاهدانه ی دانشگاهیان در عرصه های سیاستگذاری و اجراء شاهد نقش آفرینی موثر دانشگاه ها در تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ انقلاب باشیم.
پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور
پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور
پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور
پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور
https://ausmt.ac.ir/n/797