پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور ـ 26 و 27 اردیبهشت ماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
08 خرداد 1401
1367
پنجاه و ششمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور ـ 26 و 27 اردیبهشت ماه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
درنشست دو روزه معاونین فرهنگی دانشگاههای کشور در وزارت علوم، کمیسیونهای مختلفی بهمنظور بررسی مشکلات دانشگاهها تشکیل شد و روسای هر کمیسیون در حضور دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم به بیان نکات کمیسیونهای خود پرداختند.
محمود بابائی، رئیس کمیسیون گفتمانسازی بیان کرد: در جلسه ما با معاونان فرهنگی دانشگاهها بحث به روش گفتمانسازی، دال مرکزی بیانیه گام دوم و تمدنسازی مورد توجه قرار گرفت. در گفتمانسازی بر چگونگی گفتوگو و تبیین مسائل تمرکز شد و در دال مرکزی بیانیه گام دوم اهداف ما شکست حصر رسانهای و توجه به امیدآفرینی بود.
محسن رفیعیان، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با مشکلات متعددی روبهرو است، گفت: گروههای دانشجویی باید نسبت به مسائل جامعه مسئولیتپذیری باشند و با حساسیت پا به عرصه بگذارند. ارتقا توان برای شناسایی و رفع مسئله از وظایف ما است که باید در قالب رویدادهای تعاملی حل شود که ساماندهی اقدامات تعاملی دانشجویان نیازمند حرکت جهادگونه معاونان اجتماعی است.
غلامرضا خوشفر، رئیس کمیسیون مدیریت آسیبهای اجتماعی با بیان اینکه فعالیتهای فرهنگی باید جنبه عملیاتی به خود بگیرند، عنوان کرد: عوامل بروز آسیبهای اجتماعی باید از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید رویکرد آموزش و پرورش اصلاح شود و توجه به مسائل تربیتی دانشآموزان در اولویت باشد.
ابوالفضل حاتمی، رئیس کمیسیون خانواده و جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: خانواده عامل انتقال فرهنگ است اگر به این مهم توجه نشود جامعه سالمی نخواهیم داشت.
در بیان عوامل موثر بر جوانی جمعیت نیز گفت: تدوین سیاستهایی در دانشگاه با موضوع خانواده، تشویق مدیران فعال، لحاظ کردن نقش استاد در این زمینه، اصلاح آییننامههای ارتقای اساتید در راستای تحکیم ازدواج و خانواده و تشکیل کارگروه یا اتاق فکری در وزارتخانه میتواند برای سیل به تحقق جوانی جمعیت بسیار موثر باشد.
سلیمان عباسی، رئیس کمیسیون تحلیل وضعیت فرهنگی دانشگاههای ستادی به بیان راهکارهایی در زمینه رفع مشکلات فرهنگی پرداخت همچون فعالسازی دبیرخانه در دو سطح معاونین و مدیران، برگزاری برنامههای هدفمند، رصد هوشمند برنامههای فرهنگی و تدوین سازوکار مشخص برای نظارت بر هزینهکرد بودجه دانشگاهها، توجه ویژه به شعار سال و تلاش برای تحقق آن، ارجگذاری به فعالیتهای دانشجویی، صدور کارنامه فرهنگی برای اساتید، دانشجویان و اعضای هیئت علمی و در نظر گرفتن ارتقا برای اساتیدی که در مسیر فرهنگی فعالیت میکنند.
هادی بهرامیاحسان، رئیس کمیسیون ارتقا فعالیتهای دینی و معاون فرهنگی دانشگاه تهران به بیان راهکارهایی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت اشاره کرد و افزود: راهبردهای متعددی برای جلوگیری از هویتزدایی دانشجویان و تقویت فعالیتهای دینی وجود دارد که میتوان به ضرورت تعریف فعالیتهای قرآنی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و وزارت علوم، تشکیل شورای مشورتی در سطح ستاد و استان، بهرهگیری از روشهای ترکیبی در فعالیتهای قرآنی، بازتعریف روشهای جدید قرآن در بطن زندگی، تاکید ستاد بر فعالیتهای قرآنی، تدوین مقررات لازم و ایجاد بسترهایی برای ایجاد مشوق در بین استادان و دانشجویان، آموزش کارکنان، تغییر رویکرد از تبلیع به تربیت و توجه به جزئیات، محوریت قراردادن فعالیتها بر پایه انس با قرآن و معارف اهلبیت اشاره کرد.
ابوالفضل غفاری، رئیس کمیسیون ساختار تشکیلات و بودجه فرهنگی در بیان راهکارهای این کمیسیون برای هدفمند کردن تشکیلات و بودجههای فرهنگی گفت: انتقال مدیریت دانشجویی به اداری مالی برای کاستن از بار معاونت فرهنگی، ارزیابی میدانی از فعالیت فرهنگی دانشگاهها و تخصیص بودجه مناسب، پیگیری ویژه برای اختصاص بودجه فرهنگی به دانشگاهها، شناسایی بودجههای سرگردان در نهادها و سازمانها توسط گروههای فعال فرهنگی و اختصاص آن به فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها.
علی حفیظی، رئیس کمیسیون ارتقا مشارکت دانشگاهیان در فعالیتهای فرهنگی برای ارتقا مشارکتهای فرهنگی میتوان به مواردی اشاره کرد همچون تعریف و تشکیل نهاد برای هر سلیقه، ارتقا ارتباط دانشجویان و اساتید، حمایت از فعالان فرهنگی، برگزاری برنامههای فرهنگی میدانی و مشارکتی، برنامهریزی برای اشتغالآفرینی، ارتقا امید و انگیزه، تقویت و حمایت از برنامههای گفتوگومحور و کرسیهای آزاداندیشی، تبیین وظایف فرهنگی، آموزش فرهنگی اساتید بهصورت هدفمند و غیره.
علیرضا طالبپور، رئیس کمیسون فضای مجازی با اشاره به فرصتهای استثنایی که از طرف وزارت علوم ایجاد شده است، گفت: گفتوگوهایی با رسانه ملی صورت گرفته که شرکتهای دانشبنیان بتوانند از طریق صداوسیما فعالیتهای خود را ارائه دهند.
وی بیان کرد: فضایی که برای فعالیتهای زیرساختی در حوزه جهاد تبیین در نظر گرفتهایم فضای مجازی است که اگر اداره کل فضای مجازی تاسیس شود با تمرکز بهتری میتوان به فعالیتهای مجازی و جهاد تبیین پرداخت.
رئیس کمیسون فضای مجازی ادامه داد: همچنین با برگزاری جشنوارههای متعدد، ارتقا فعالیت تشکلها و کانونها، مشارکت دانشگاهها در تولید محتوا، بهرهمندی همه دانشجویان از امکانات موجود و غیره میتوان به نتایج مطلوب دست یافت.
حامد ملاداودی، رئیس کمیسیون ارتقاء مشارکتهای سیاسی با اشاره به اینکه در این کمیسیون رویکردها و راهبردهای مدیریتی، چالشها و راهکارها را مورد بررسی قرار دادهایم، اظهار کرد: باید آییننامهای به دانشگاهها ابلاغ شود که در آن بر ایجاد فضای پرنشاط سیاسی تاکید و برروی تقویت تحلیل و بینش سیاسی دانشجویان در چارچوب قانون کار شود.
ملاداودی در پایان خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای ارتقای مشارکتهای سیاسی دانشگاهیان در این کمیسون مطرح شد که میتوان به حمایت مالی، قانونی و حقوقی از فعالیتها، توانمندسازی تشکلها و مدیران، افزایش کرسیهای آزاداندیشی و حضور مسئولین کشوری در این کرسیها، برگزاری جلسات مباحثه با وزیر علوم و غیره اشاره کرد.