معرفی خدمات واحد زیر ساخت شبکه و داده:
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از هر چیز نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار داده و راهبردها و روش های آن را دگرگون ساخته است. مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل نیز به خصوص در سالی که گذشت به جهت شرایط ویژه کشور و همه گیری کویید-19 سعی کرد روشهای استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات را تا حد امکان تسهیل و ارتقاء بخشد.
پیشرفت روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در همه عرصه ها بر کسی پوشیده نیست. اداره فناوری اطلاعات نیز به عنوان نقطه ورود این فن آوری ها به دانشگاه، در این مدت سعی کرده است بستری امن و پایدار جهت ارائه خدمات IT، میزبانی از سامانه های دانشگاه، برگزاری کلاسهای مجازی، برقراری ارتباط همکاران فاوا و دیگر کارکنان دانشگاه در امور مربوط به دورکاری کارکنان و غیره فراهم آورد.
خدمات اداره زیرساخت شبکه و داده در دو بخش کلان مدنظر قرار میگیرد:
1- بخش ارائه خدمات زیرساخت شبکه و ارتباطات ⟮IaaS⟯
2- بخش ارائه خدمات زیرساخت سرویس و داده ⟮PaaS⟯
موارد زیر برخی از مهمترین خدمات ارائه شده توسط اداره زیرساخت و شبکه را شامل می شود:
1. ایجاد، راه اندازی و نگهداری از مرکز داده
2. مدیریت دسترسی و استقرار تجهیزات شبکه ای در سطح دانشگاه
3. مدیریت و رسیدگی به اختلالات شبکه و اینترنت دانشکده ها و فراهم نمودن ارتباطات بین آنها
4. استعلام قیمت و بررسی کیفیت فنی تجهیزات شبکه و خرید آنها از طریق سامانه خرید متمرکز
5. پیکربندی، استقرار و پشتیبانی از دیواره آتش مرکز داده و مدیریت سطح دسترسی کاربران به سیستم ها و سامانه ها
6. استقرار و پشتیبانی دستگاه های کنترل دسترسی ⟮Access Control⟯
7. بررسی فنی و نصب و پیکربندی تجهیزات سخت افزاری مرکز فاوا
8. پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری از سیستم های واحدهای اقماری ⟮فاقد کارشناس رایانه⟯ سطح دانشگاه
9. پشتیبانی برگزاری جلسات و همایش های مهم دانشگاهی نظیر جلسات هیات امنا
10. به کار گیری آخرین روش های حفظ امنیت اطلاعاتی و شبکه ای سیستمها با توجه به دانش روز جهت نظارت و تحلیل وضعیت امنیتی شبکه دانشگاه
11. حفظ یکپارچگی و امنیت داده های دانشگاه و مدیریت پشتیبان گیری از آنها
12. مدیریت برگزاری رویدادهای الکترونیکی مهم دانشگاهی نظیر انتخاب واحد دانشجویی
13. آماده سازی، نظارت، ارتقاء و پشتیبانی از زیرساخت سامانه های آموزش مجازی
14. آماده سازی، نظارت، ارتقاء و پشتیبانی از زیرساخت سامانه های دانشگاه فردوسی ⟮سدف⟯
15. آماده سازی، نظارت، ارتقاء و پشتیبانی از زیرساخت سامانه های اطلاع رسانی
16. آماده سازی، نظارت، ارتقاء و پشتیبانی از زیرساخت سایر سامانه ها نظیر سامانه اطلاعات مدیریت ⟮MIS⟯، پورتال یکپارچه اعضاء ⟮پویا⟯ و غیره
17. مستندسازی اطلاعات مرکز داده اعم از اطلاعات سخت افزاری، منابع نرم افزاری، اطلاعات مربوط به پیکربندی ماشینها و سرویسها و غیره
18. نصب، راه اندازی و پشتیبانی از سرویس های پست الکترونیکی
19. نصب، پیکربندی، راه اندازی و پشتیبانی از سامانه نظارت تصویری حراست دانشگاه
20. نصب، پیکربندی، راه اندازی و پشتیبانی از سامانه درایو به عنوان بستر ذخیره سازی مشترک و باثبات برای نگهداری و به اشتراک گذاری مستندات در سطح دانشگاه
21. نصب، پیکربندی، راه اندازی و پشتیبانی از سامانه کنترل ورژن کدهای سامانه های کاربردی و سامانه های اطلاع رسانی و سایر کدهای توسعه یافته در مرکز فاوا
22. تحقیق، توسعه، استقرار و پشتیبانی خدمات زیرساختی مورد نیاز در دوران کرونا جهت برقراری ارتباطی امن و پایدار برای انجام دورکاری همکاران مرکز فاوا و سایر کارکنان دانشگاه و دسترسی مطمئن و امن این افراد به اطلاعات سازمانی
23. توسعه، استقرار و پشتیبانی از سرویسهایی چون آنتی ویروس، Active Directory، نام دامنه ⟮DNS⟯، دسترسی های کاربران ⟮vpn و proxy و ldap⟯، نظارت بر عملیات سرویسها، مدیریت رخدادهای سرویسها و غیره